Heja!

Som ni förmodligen sett så red jag Frolle tidigt i morse! Jag börjar tolv idag och för att hinna med lite extra saker ikväll kändes det självklart att rida innan det var dags att åka till tåget. Frolle fick gå ett lite lugnare joggpass i skogen idag för att mjuka upp musklerna och röra sig igenom kroppen. Han var väldigt pigg och stark så jag vet inte om det direkt blev det avlsappnade tempot jag planerat, men Frolle tyckte det ju var roligt och det vill jag inte ta ifrån honom. Jag gjorde det bästa av det, satte mig lite djupare ner och försökte bara få honom att hålla samma tempo utan att springa fortare och fortare med hjälp av halvhalter. När vi skrittade av hemåt skrittade han verkligen genom kroppen och kändes väldigt nöjd, så på det sättet blev ju resultatet det jag ville ändå! 
 
Igår red vi lektion för Lena! Frolle var sååå duktig. Vi jobbade innanför spåret med öppnor i skritt och trav, i galopp jobbade vi med förvänd sluta. Detta blandade vi med volter! I skritten var Frolle kanon, han tog långa steg och klev in korrekt samtidigt som vi kunde behålla en längre och lägre form.
 
I början av travarbetet var han lite platt och jag fick jobba som tusan för att han skulle kliva in mer med bakbenen, vinkla haserna och lyfta upp sig bättre. Vi fick lite hjälp av Lena som sprang efter, haha! När hon gör det kommer bakbenen in och han blir liksom starkare i steget med mer power. Jag tror hon får börja springa bakom oss på heltid! ;) Sedan provade jag att rida med mer ytterskänkel i öppnan och wow, vilken skillnad. Att något så litet kan göra så stor skillnad! Jag fick ett så fint stöd i handen, han kom ihop men var samtidigt avslappnad och fick ett riktigt power i steget. Vi har nog aldrig gjort så bra öppnor för både jag och Lena blev imponerade! Bara för lite mer ytterskänkel...
 
I galoppen kämpade han på bra men jag hittade inte något riktigt flyt. Dock var övningen jättebra för honom och inte minst för mig. Man fick verkligen koll på bogarna, bakbenen och vad jag själv gav för signaler! 
 
 
Han är sååååå himla min, min lilla ponnyplutt ♥
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|