Leon under veckan

Leon har varit otroligt duktig på alla plan den här veckan. Jag tänkte ta allting dag för dag eftersom jag inte uppdaterat något över huvudtaget om ridpassen under veckan som gått! 
 
Måndag: Vi inledde ju veckan med ett tandläkarbesök där Leon såg finfin ut. Han har ett litet överbett som gör att han får små hakar, men som enkelt raspades bort. Han hade tappat en hel del mjölkisar och nya är på väg fram! Det fick räcka som dagens aktivering. Det var ju jobbigt för honom mentalt. 
 
Tisdag: Vi red i någon dm djup pudersnö på ridbanan. Han var såååå fin! Vi jobbade med böjda spår, mycket volter och serpentinbågar som jag ganska nyligen börja lägga in. Han balanserar upp sig så bra själv nu så för att kunna komma åt honom och runda honom mer i sidorna kändes serpentinbågarna bra. Jag höjde även ribban ett snäpp i sidvärtsröreslearbetet! Vi har ju skrittat på en liten fyrkant, gjort halt i varje hörn och ur halten flyttat ut bakdelen. Han flyttar väldigt bra och förstår hjälpen så jag avancerade det lite och gick vidare till att flytta ut bakdelen på den öppna delen av volten i trav. Det gjorde han också jättebra! Galoppen la jag lite åt sidan då det var ganska halt under snön så jag ville inte äventyra något. Men det lilla vi galopperade kändes han jättefin, luftig och tog för sig bra. 
 
Onsdag: Idag skrittade och travade vi ute i skogen. Även under det passet fick galoppen hamna lite på sidan då det inte var tillräckligt långa sträckor där vi kunde galoppera. Vi red på en väldigt ojämn väg med många nedförs- och uppförsbackar så han fick ju jobba en hel del med att klättra. Leon tycker det är jättesvårt att gå nedåt dock, haha. Han går mer uppåt en framåt och liksom gungar fram. Jag sitter där uppe och bara guppar, haha! Såklart träffade vi på en hel del läskiga saker - en svart plastpåse, svarta fläckar på vägen och en superduperläskig grankvist som slingrade sig ut från en snödriva. Vid grankvisten höll vi på i kanske 10 minuter. Han har ju fått för sig att han ska stegra och kasta sig om när han protesterar, men han borde ha lärt sig nu att jag inte är den som accepterar sånt beteende. När han stegrar slår jag till honom med handen i huvudet, för så får han absolut inte göra! Då blir han rädd och gör inte om det på ett tag. Efter ett tag gav han upp och vi kunde skritta förbi. :) 
 
Torsdag: Vilodag! 
 
Fredag: Promenad på vägen där Leon tycker det är jätteläbbigt. Det är en stor båt som står vid ett hus där det dessutom är tre hundar som skäller som tokar. Jag förstår att Leon inte tycker om det.. Han visade lite piaff/passage och flåsade några gånger, men annars höll han sig nära mig. På hemvägen gick det mycket bättre! 
 
Lördag: Idag red vi på ridbanan igen samtidigt som Nicole och Deira, vilket var dagens utmaning. Han behöver vänja sig vid andra ekipage inför kommande framridningar. Nu har ju Nicole koll på regler och respekt mot oss så det gick väldigt bra, men det man bävar sig lite för är ju dom som har noll koll och ingen respekt över huvudtaget. Leon tog det i alla fall bra, han strök bak öronen när vi möttes bara. I övrigt höll han kvar sin fokus på mig och vi kunde jobba med det vanliga! Han kändes finfin. Det jag är mest imponerad över nu är hur bra han reagerar på mina halvhalter! Det är helt fantastisk, han tar direkt mer vikt på bakbenen, vinklar haserna och vilar mer på steget. Han är så duktig min Leon! 
 
Söndag: Vilodag! 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|