Övningskör, rider, pluggar..

Jag varvar övningskörning och körkortsteori med ridning och stallfix hela dagarna nu. Det är därför bloggen har ekat lite tomt dom senaste dagarna. Körkortet är inte alls långt borta nu, jag har redan bokat halkbanan och proven! Så inom någon/några veckor (säger inte mer, haha..) kan jag förhoppningsvis köra bil helt ensam. Jag längtar så mycket! 
 
Idag mellan körlektionerna var jag hem en snabbis och tömkörde Leon. Han har vilat några dagar nu med endast promenader. Igår var dock utmaningen att stå stilla medan jag knoppade honom, och där får han en guldstjärna! Han stod så snällt och njöt verkligen när jag knoppade. Det bådar gott inför framtiden med andra ord.
 
Hur som helst.. Han var på hugget idag efter att ha fått tagit det lugnt och samla krafterna. Jag måste alltid vara jättenoga med att skritta fram honom för hand innan jag kopplar på tömmarna för så fort jag backar och ger han klartecken att gå ut skuttar han iväg i världens fart, haha! Han tokade sig lite men skötte sig ändå fantastiskt bra. Vi höll till på åkern där han älskar att vara så jag hade förväntat mig ännu mer bus än vad det blev.
 
I vänster varv (det varv jag började med) fick han hela tiden gå utåtställd, det var så han gick bäst för dagen. Han hade ganska svårt för att slappna av och vila på steget, så takten blev lite för snabb och tafatt. När jag kopplat om tömmarna och han fick gå ut i höger varv var han betydligt lugnare. Det här brukar vara hans sämre varv men idag var det det bättre. Han vilade mer på steget här och fick en fantastiskt rund galopp! Jag tror att han lugnade sig och tänkte till lite under tiden då jag kopplade om. Han kan behöva en sån "paus" ibland för att liksom landa. 
 
Sedan skrittade jag av honom för hand och då var både jag och honom genomblöta av svett! Solen låg på hela tiden och jag måste hela tiden följa med så visst blev det lite ansträngande. Leon har ju sin vinterpäls så att han blir svettig är inget konstigt. 
 
Nu på kvällen efter dagens sista körlektion har jag fixat i stallet och skrittat ut på Frolle. I morgon ska han ridas på åkern tänkte jag och då ska vi fokusera på lösgjordheten och eventuellt lite samlande övningar! Det ska bli roligt :) 
 
 


Kommentarer
Postat av: ɑ n n i k ɑ

Fin häst!

Svar: Tack!
Pernilla Hägglund

2015-01-08 @ 20:13:57
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|