Gårdagens clinic

Heeeej! Först vill jag be om ursäkt för den minst sagt kassa uppdateringen här dom senaste dagarna/veckorna. Det har blivit många långa dagar i stallet med många "extra aktiviteter" så då när jag har kommit hem har jag hellre velat spendera tid med Fredrik. Hoppas ni förstår att det kan bli så ibland! 
 
Igår var det alltså dags för den riktigt efterlängtade clinicen! Jag och Helena (och alla andra som var delaktiga i evenmanget) var supertaggade. Vi åkte dit i god tid innan för att hinna vara med och fixa banan, pynt och så vidare. På plats mötte jag upp mamma och Erica som åkt hela vägen från Hudik för att vara med och titta! Jag åkte med Leon i transporten och Helena åkte med Lindy i lastbilen. När vi kom fram installerade jag hästarna i sina låneboxar och sedan hjälptes vi alla åt att göra i ordning ridhuset. När allt var i ordning promenerade jag med Leon och Lindy på banan för att låta dom se staketet, alla stolar och "pyntet" samt för att röra på sig efter resan. När båda två fått promenerat sprang jag och bytte om och gjorde i ordning håret. Sedan var det dags att rida fram Leon! 
 
I och med att jag var ett av ekipagen och även tog hand om hästarna så hann jag inte se clinicen, vilket såklart var lite synd men jag hade ju lite VIP kan man säga som har fått bolla allt med Helena under förberedelserna! Hur som helst så var jag och Leon först ut av ekipagen så jag var ensam på framridningen. Jag skrittade fram honom för hand och när jag satt upp var jag noga med att göra precis likadant som på hemmaplan - någon halt, putta ut honom mot mina ytterhjälper och rida honom låg i formen. Just i början var lite spänd men allt eftersom han kände igen sig i min ridning slappnade han av och blev riktigt fin! När det var dags att gå in i ridhuset blev jag lite pirrig. Leon är (eller var!!) ju väldigt grön i dessa sammanhang - bortaplan, mycker människor och rörelse, musik och dessutom en hög Helena-röst som ekar i hela ridhuset - så jag var lite nervös över hur han skulle reagera. Om jag ska vara ärlig så trodde jag att det skulle bli kaos, för det är lite så Leon är haha... MEN han överraskade mig och Helena ordentligt! Han promenerade in lugnt, dock något spänd, men han var inte alls rädd. Alltså bara det är en bedrift tycker jag! Efter hand slappnade han av och lyssnade riktigt bra på mig, och vi vågade oss nästan hela vägen fram till publiken på kortsidan.
 
Jag och Leon fick visa hur vi jobbar med en unghäst med övergångar, samling, skänkelvikningar, tempoväxlingar och beröm (ett ord som genomsyrade Helenas clinic skulle jag säga!). Han gjorde allting väldigt bra och i galopparbetet fick jag ett riktigt skönt läge! OM jag ska vara petig blev han något "blockad" under hela ridningen. Då menar jag att han inte är lika direkt på hjälpen och liksom tappar lite elektricitet. Helena och jag har pratat om det tidigare - att det ofta blir så på så pass känsliga hästar som vi jobbar med. Men ofta syns det inte för ett otränat öga. När jag sa det till Helena sa hon att hon hade lagt märke till det, men hon känner ju oss utan och innan. Då gäller det helt enkelt att skapa större marginal (Helenas uttryck) på hemmplan i förhållande till tävling. 
 
När Leon var klar fick han applåder och sedan tog mamma och Erica emot honom för att promenera av honom medan jag skyndade mig till Lindy, gjorde i ordning henne och red fram henne till Helena. Medan jag gjorde det gick supersöta Alma in på sin B-ponny. Efter henne var det paus och då kom Helena och tog över Lindy för att sedan börja med henne. Dom visade något högre samlingsarbete, hur man kan leka fram olika rörelser och även att man ska våga låta det bli "misstag" ibland. Därefter tog jag emot Lindy och Victoria kom in med Sparkling för att avsluta clinicen! 
 
Det blev verkligen otroligt lyckat! Jag är mäkta imponerad, inspirerad av och stolt över Helena. Hon hade liksom tänkt igenom minsta lilla detalj och gjorde allt så jäkla bra. Jag är så himla glad över att jag får vara en del av detta! Det är så roligt. ♥
 
Här kommer några bilder som Erica tog med sin telefon under dagen. Två fotografer var också på plats, så deras proffsbilder kommer ni få se sen! 
 
 
Ridhuset görs i ordning av Vällingby's härliga medlemmar och personal!
 
 
Snyggt, prydligt och inbjudande på stolarna såhär i påsktider!
 
 
Promenad med Lindy Hop.
 
 
Promenad med Lellis. 
 
 
Leon kikar ut från sin lånebox efter att ha rullat sig.. Fick hjälp guld värd av Ninni som borstade honom ren åt mig medan jag promenerade Lindy!
 
 
När vi kom fram! 
 
 
Håret snyggt iordningjort av mig själv! Mamma var riktigt imponerad.. ;)
 
Vi alla var sponsrade med kläder från MARTHA. Skorta, tröja och jeans!
 
 
Jag och Leon på plats i ridhuset med bästa Helena. Agria sponsrade med schabrak!
 
 
Helena och Lindy Hop!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|