Knoppar

Jag fick en önskan om att göra en "tutorial" om hur jag knoppar. Tyvärr har jag inte möjlighet att filma men jag försökte ta några foton när jag knoppade Hirtenlife innan vi skulle iväg på domarkurs för någon vecka sedan. Hoppas det blir bra ändå! 
 
• För att få till bra knoppar är det bästa tipset att ha gott om tid och rätt "utrustning". Såklart är även manen man ska knoppa också viktig! Den måste vara tillräckligt lång och lagom tjock samt väl genomkammad. Det jag använder mig av är silikonsnoddar, hårspray (eller mangelé), en bra kam och en pall. Jag brukar ha snoddarna i en ficka på jackan för att det ska var lätt att ta upp och gå smidigt. 
 
 
• Jag börjar alltid med att kamma igenom manen noggrannt och sedan delar jag upp den. Jag föredrar att ha mellan sex och åtta stycken knoppar, men sju är det optimala. För att få ett snyggt och rent helhetsintryck är det viktigt att varje del är lika bred och att det är raka linjer mellan vare del. Om man tycker det är svårt att dela upp med fingrarna kan man använda kammen. 
 
 
• Jag börjar sedan med att spraya första delen med hårspray (eller kleta in gelé). Sedan drag jag handen genom det några gånger för att få med alla strån. 
 
 
• Sedan börjar jag fläta. Ännu en viktig detalj för helhetsintrycket är att börja varje fläta likadant. Jag börjat till exempel alltid med att lägga över den vänstra hårtussen först. För att få en "fluffig" knopp flätar man dom typ tre första flättagen något lösare för att sedan dra åt. Viktigt är att dra åt lika mycket på båda sidor så att flätan och knoppen blir rak och lika mycket "fluffig" på båda sidor. När flätan är klar fäster jag med en hårsnodd. 
 
 
• Sedan viker jag in den nedersta delen av flätan med en snodd och rullar sedan upp med samma snodd. Det här kan man behöva öva på några gånger för att få in snitsen! Många gör hela knoppen med bara en snodd, men jag tycker det är skönt att fästa flätan med en egen. Vid behov kan jag sätta en extra snodd runt snodden, särskilt om knopparna blir lite större eller om man behöver fixa till några hårstrån eller någon snedhet. 
 
 
• När alla knoppar är färdiga sprayar jag hårspray över alla knopparna för lite extra hållbarhet. Snyggt, prydligt och rent! 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Julia Forsbacka

Superfint! Tack så mycket :)

Svar: Tack!
Pernilla Hägglund

2016-03-03 @ 17:48:25
URL: http://forcebacka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Jag heter Pernilla Hägglund, är född 1996 och bor tillsammans med min pojkvän i Stockholm men kommer egentligen från Hudiksvall. Jag är diplomerad hästskötare och jobbar just nu på Stall Reje i Knivsta där jag också har min egna häst, fyraåriga Sir Leon. Här får ni läsa om mig, min häst och min vardag som hästskötare. Välkommen!
|